داستان تکراری مصوبات کاغذی/لرستان همچنان معبر گردشگری است

صحبت از آمدن بهار است و این روزها با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی، نام ستاد هماهنگی خدمات سفر بیش از پیش به گوش می‌رسد.

آوای کاسیان، سمیرا عزیزی- صحبت از آمدن بهار است و این روزها با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی، نام ستاد هماهنگی خدمات سفر بیش از پیش به گوش می‌رسد.

ستادی که موفقیت و تحقق اهداف آن به لحاظ کمی و کیفی، رابطه مستقیمی با بهبود شرایط سفر دارد بنابراین برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، نهادهای مختلفی در اجرای مصوبات آن دخیل هستند‌.

هدف این ستاد توسعه گردشگری، ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب جهت رفاه حال گردشگران و مسافران با مدیریت منسجم، برنامه ریزی و نظارت بر حُسن انجام فعالیت‌های سفر است و طبیعتا چنانچه با ناهماهنگی و انفعال مواجه شود سبب اختلال در ریتم سفرها خواهد شد.

خلل در اجرای وظایف این ارگان‌ها نه تنها سبب تلخی کام مسافران می‌شود بلکه انگیزه آنان جهت انجام سفرهای آینده به منطقه را نیز می‌گیرد چراکه اعتماد به اکوسیستم سفر از بین خواهد رفت. بنابراین و با توجه به مطالب گفته شده حساسیت فعالیت‌های این ستاد کاملا مشهود و مشخص می‌شود.

واضح است که وجود مجموعه نهادهای گوناگون در کنار هم به شرط عملکرد صحیح، می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری را مرتفع سازد، همچنین بررسی عملکرد آن در طول یک سال قادر است شناخت دقیقی از نقاط ضعف و قوت ستاد برای تاثیرگذاری بیشتر طی سال‌های آینده ارائه دهد اما متاسفانه این ستاد در لرستان نوآوری خاصی نداشته و قاطعانه می‌توان گفت که هیچ دوره‌ای تاکنون نتوانسته تغییری در آن حاصل کند.

برای همین لرستان کمترین سهم را در حوزه توریسم کشور به خود اختصاص داده و تقریبا هر ساله با وجود اینکه شعار به مقصد بودن داده می‌شود تنها معبر گردشگری بوده است.

طی ایام تعطیل، تعداد سفرها به لرستان کم‌ بوده و عمدتا گذر مسافران برای رسیدن به مقصدی دیگر را شاهدیم؛ بنابراین ستاد مذکور می‌بایست با انجام برنامه‌های تحقیقی، عوامل ترغیبی سفر را در استان شناسایی کنند اما اوج فعالیت آن به تهیه چند تراکت و بروشور و رنگ‌آمیزی بلوارها در ایام پایانی سال ختم شده است.

چند سالی است که با رسیدن اسفندماه، صحبت از تهیه اپلیکیشن سفر می‌شود و با جستجویی کوچک در فضای مجازی می‌توان اخبار گذشته مربوط به آن را ملاحظه کرد؛ برنامه‌ای که در نسخه رونمایی شده اخیر نیز عمدتا از مطالبی تیتروار، عکس و فیلم‌های تقریبا بی‌کیفیت تشکیل شده و با وجود تبلیغات گسترده برای آن، تاثیر خاصی روی رونق گردشگری نخواهد داشت؛ همچنین نمونه‌های بهتر از آن را می‌توان به راحتی دانلود کرد.

سال‌هاست که ورودی‌های شهرها در لرستان وضعیت مناسبی ندارند و تنها با شروع فصل سفرها، بر ساماندهی آن‌ها تاکید می‌شود، اما با پایان یافتن تب و تاب این روزها، تمامی تصمیم‌ها به ورطه فراموشی سپرده خواهند شد و تا فصلی دیگر در صندوقچه مصوبات کاغذی نگه‌داری می‌شوند.

انتظار می‌رود ستاد هماهنگی خدمات سفر با بررسی تجربه یکساله و بهره‌گیری از آن به رفع نواقص و تقویت نقاط قوت بپردازد تا نقش مهمی در صنعت گردشگری داشته باشد اما ظاهرا در لرستان هیچ زمانی حرفی برای گفتن نخواهد داشت چراکه تاکنون نیز اداره کل میراث فرهنگی به عنوان دبیر آن جز دنباله‌روی مدیریت‌های سابق این ارگان، ره‌آورد خاصی بویژه در بحث توسعه گردشگری استان نداشته است بنابراین نمی‌توان امیدی به مقصد شدن داشت.