کوچ‌ بهاره ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان

مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر استان گفت: ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با ۹۰۰ هزار راس دام از مناطق شمال استان‌های ایلام و خوزستان و جنوب لرستان به مناطق ییلاقی استان کوچ خواهند کرد.

به گزارش آوای کاسیان، هوشنگ نورمحمدی با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر لرستان، اظهار کرد: کوچ‌بهاره عشایر استان تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه دارد، ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با ۹۰۰ هزار راس دام از مناطق شمال استان‌های ایلام و خوزستان و جنوب لرستان به مناطق ییلاقی استان کوچ خواهند کرد.

به گفته وی ۸۰۰ خانوار عشایر همدان به عنوان میان بند و مسیر کوچ به مدت یکماه از مراتع لرستان جهت تغذیه دام استفاده می‌کنند.

مدیر کل امور عشایر لرستان با تاکید بر اینکه عشایر از کوچ سنتی خودداری و برای جابجایی دام‌ها از خودروهای حمل دام استفاده کنند، گفت: عشایر از خسارت به مزارع و باغات توسط دام‌ها جلوگیری و از حرکت دام‌ها در بستر جاده و عبور دام از داخل شهرهاخودداری کنند.

نورمحمدی خاطر نشان کرد: عشایر کوچ‌رو درمسیل روان آب‌ها و سیلاب و بستر رودخانه اتراق نکنند.

وی با بیان اینکه قبل از کوچ امور عشایر خدمات رسانی لازم به عشایر انجام شده است، گفت: آرد خانه پزی، نفت و گاز و علوفه دامی بین عشایر کوچ رو توزیع شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به اینکه از نیروهای نظامی و انتظامی، پلیس راه، بسیج ناحیه مقاومت عشایری تقاضا داریم که امنیت عشایر راه در حین کوچ تامین کنند وگشت خودروی سیار داشته باشند، تاکید کرد: از همه دستگاه‌های اجرایی به خصوص شبکه دامپزشکی، منابع طبیعی، شبکه بهداشت، جهادکشاورزی و هلال احمر انتظار داریم بر اساس وظایف سازمانی به عشایرکوچ رو خدمات رسانی کنند.