باغ پرندگان خرم‌آباد گرفتار در قفس بی‌اعتباری شهرداری

با گذشت یک دهه از عملیات اجرایی باغ پرندگان این پروژه نه تنها تکمیل نشده است، بلکه جز چند گونه پرنده خبری از گونه‌های دیگر نیست و عملا پروژه بدون استفاده رها شده است.

آوای کاسیان_ نسرین صفربیرانوند؛ سال ۹۲ عملیات احداث باغ پرندگان خرم‌‌آباد در دستور کار شهرداری قرار گرفت، پروژه‌ای که موزه تاریخ طبیعی، کارگاه تاکسیدرمی، بیمارستان و سایت مطالعه در آن تعبیه شده بود.

قرار بود در باغ پرندگان ۷۰ گونه پرنده شامل انواع اردک، غاز، قو، کبک، تیهو، دراج، انواع پرندگان شکاری، کبوتر وحشی، انواع قمری، فاخته و کبوتر جنگلی در معرض دید عموم قرار داده شود.

حالا با گذشت یک دهه از عملیات اجرایی باغ پرندگان این پروژه نه تنها تکمیل نشده است، بلکه جز چند گونه پرنده خبری از گونه‌های دیگر نیست و عملا پروژه بدون استفاده رها شده است.

قرار بود این پروژه که در دو فاز تعریف شده بود به یک مجموعه منحصر به فرد در کشور تبدیل شود، تا علاوه بر اینکه محلی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان خرم‌آبادی باشد، یک ظرفیت گردشگری برای مسافرانی باشد که خرم‌آباد را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اند.

اما هیچ کدام از صحبت‌های مسوولان شهرداری رنگ واقعیت به خود نگرفته و باغ پرندگان بدون استفاده رها شده و حتی امکان بازدید شهروندان خرم‌‌آبادی هم از آن وجود ندارد.

با وجود اینکه برخی از کارشناسان در ابتدای کار معتقد بودند که جانمایی و طراحی باغ پرندگان نامناسب است، اما پروژه شروع و هزینه‌هایی هم صرف برخی اقدامات از جمله فضای سبز، برکه و خرید قفسه‌ها و خرید تعداد اندکی پرنده شد.

برآورد اولیه برای تکمیل باغ پرندگان دو میلیارد تومان بود، اما پروژه در حال حاضر برای تکمیل میلیاردها تومان پول نیاز دارد، حالا نه شهرداری توان تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل باغ دارد نه هم سرمایه‌گذاری برای ورود به این پروژه رغبتی از خود نشان داده است.

از آغاز عملیات اجرایی تاکنون بارها و بارها مسوولان شهرداری وعده تکمیل باغ پرندگان را مطرح کرده‌ و از آن به عنوان یک فرصت گردشگری یاد کردند، اما نه تنها هیچ‌کدام از آنها تحقق پیدا نکرد، بلکه صحبت از تغییر کاربری آن در صورتی که سرمایه‌گذار ورود نکند، هم مطرح است.

پیشرفت ۹۰ درصدی فاز اول باغ پرندگان

شهردار خرم‌‌آباد در گفت‌وگو با فارس شروع پروژه را سال ۹۲ در فضایی به مساحت ۱۸ هزار و ۸۵۶ هکتار عنوان می‌کند و می‌گوید: در فاز اول پروژه برکه، آبشار، جوی و نهر، قطعات فضای سبز، معابر و قفسه پرندگان طراحی شده بود که بخش مهمی از این کارها انجام شده است.

به گفته داریوش بارانی بیرانوند فاز اول پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان نیاز است.

ضرورت ورود سرمایه گذار

برای تکمیل پروژه او می‌گوید: کلینیک، اتاق جوجه کشی، کافی شاپ و رستوران از دیگر بخش‌های پروژه باغ پرندگان است که تکمیل نشده‌اند.

به گفته شهردار خرم‌‌آباد برای تکمیل باغ پرندگان نیاز به ورود سرمایه‌گذار است، چون شهرداری توان تامین اعتبار مورد نیاز پروژه را ندارد.

بارانی بیرانوند پروژه را یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خرم‌آباد عنوان می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه تاکنون چند سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

پروژه‌ای که برای سرمایه‌گذار درآمدزایی دارد

او معتقد است: معرفی مناسب باغ پرندگان به عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ارائه بسته‌های تشویقی می‌تواند در رغبت سرمایه گذاران موثر باشد.

شهردار خرم‌‌آباد با اشاره به اینکه وظیفه شهرداری ایجاد فضاهایی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان است، می‌گوید: شهرداری در چنین پروژه‌هایی مانند باغ پرندگان به دنبال سود نیست، اما قطعا برای سرمایه‌گذار درآمدزایی و بازگشت سرمایه را به دنبال دارد.

به گفته بارانی بیرانوند اگر سرمایه‌گذار برای تکمیل باغ پرندگان ورود نکند باید راهکار دیگری اندیشیده شود، زیرا زیرساخت‌های قابل توجهی در این پروژه ایجاد شده است.

رایزنی با چند سرمایه گذار

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد هم به فارس می‌گوید: به دنبال این هستیم که زمینه ورود سرمایه‌گذار را به پروژه باغ پرندگان ورود کنیم با چند سرمایه‌گذار هم رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

به گفته حجت احمدی پور باغ پرندگان باید آنقدر جذابیت داشته باشد که افراد رغبتی برای دیدن آن داشته باشند.

عزم و اراده‌ای برای تکمیل پروژه وجود ندارد

به گفته وی تاکنون عزم و اراده‌ای برای تکمیل این پروژه وجود نداشته است، حتی کار تا جایی پیش رفت که تغییر کاربری آن هم مطرح بود.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد می‌گوید: ما تاکنون به تغییر کاربری باغ پرندگان اجازه ندادیم، چون معتقد هستیم باغ پرندگان در صورت فراهم کردن امکانات می‌تواند به یک فضای گردشگری برای شهر تبدیل شود.

احمدی پور می‌گوید: اگر موفق نشویم تا پایان سال سرمایه‌گذاری را قانع کنیم که به پروژه ورود کند، مجبور هستیم تغییر کاربری باغ پرندگان را در دستور کار قرار دهیم.

در حالی باغ پرندگان خرم‌‌آباد با گذشت یک دهه همچنان بلا تکلیف است که برنامه و ساز و کار مشخصی برای تکمیل آن وجود ندارد.

منبع