خرید نان با چاشنی کتاب/ روایت نانوایی که به مشتریانش خوراک علمی می‌دهد

نوری که خود به مطالعه علاقه زیادی دارد، چند قفسه و نیمکت را در نانوایی دایر می‌کند، تا مشتریان هم دقایقی از وقت خود را به مطالعه اختصاص دهند.

آوای کاسیان- نسرین صفربیرانوند، رحمان نوری که ۲۸ سال سن دارد و اهل نورآباد است، او و برادرش از چند سال پیش ایده دایر کردن کتابخانه را در ذهن داشته‌اند، تا اینکه سال گذشته و با جابجایی نانوایی این ایده را عملی می‌کنند.

نوری که خود به مطالعه علاقه زیادی دارد، چند قفسه و نیمکت را در نانوایی دایر می‌کند، تا مشتریان هم دقایقی از وقت خود را به مطالعه اختصاص دهند.

او علاوه بر کتاب‌های موجود در کتابخانه منزلش از کتاب‌های کتابخانه عمومی هم استفاده می‌کند، تا مشتریان بتوانند کتاب‌های بیشتری مطالعه کنند.

استقبال عالی بود

نوری فکرش را هم نمی‌کرد که استقبال چندانی از کار او شود، تصورش این بود که روزی یک یا دو نفر از مشتریان نانوایی مطالعه کنند. اما همین که کتابخانه دایر می‌شود، می‌بیند استقبال از کتابخوانی چنان زیاد است که روزانه ۳۰ تا ۴۰ مشتری در صف نانوایی مشغول خواندن کتاب می‌شوند.

حالا علاوه بر اینکه مشتریان در صف نانوایی مشغول خواندن کتاب می‌شوند، برخی از مشتریان کتاب‌ها را به امانت هم می‌برند و این انگیزه او را برای اینکه کتاب بیشتری را در کتابخانه نانوایی جا دهد، بیشتر کرده است.

مشتریان هم کتاب‌های خود را اهدا می‌کنند

در قفسه کتابخانه نانوایی حدود ۷۰ تا ۸۰ جلد کتاب از روانشناسی گرفته تا تاریخ و ادبیات، کتاب کودکان وجود دارد، نوری دو هفته یکبار کتاب‌های جدیدی را به کتابخانه اضافه می‌کند.

او حتی از مشتریان نانوایی می‌پرسد چه کتابی مدنظرشان است که برای آنها سفارش دهد، کتابخوانی در نانوایی نوری چنان نهادینه شده که حالا مردم هم کتاب‌های خود را به کتابخانه نانوایی اهدا می‌کنند.

نوری برای گسترش فرهنگ کتابخوانی، کتاب کودکان را هم به قفسه کتابخانه اضافه کرده است، کودکان هم تمایل زیادی برای مطالعه پیدا کرده‌اند، موضوعی که برای او خوشایند است.

نوری که گشت و گذار کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را یک تهدید می‌بیند، معتقد است: اینکه کودکان ما بخشی از وقت خود را به مطالعه کتاب اختصاص دهند، قطعا از آسیب فضای مجازی جلوگیری می‌کند.

کاری که برای دیگران هم الگو شد

نه تنها اهالی نورآباد بلکه از شهرهای دیگر هم روی خوش به کتابخانه نوری نشان داده‌اند، به طوری که یکی از مشتریان که اهل خرم‌‌آباد بوده کتابی را به امانت می‌برد و او بدون اینکه آدرسی از او بپرسد کتاب را به او می‌دهد.

برای نوری مهم این است که یک نفر از مشتریان نانوایی کتاب بخواند، حالا چه در همان محل نانوایی چه کتاب را به امانت ببرد.

نکته جالب ماجرا اینکه یک نانوایی و سوپرمارکت هم با الگوبرداری از نوری یک کتاب خانه کوچک را در محل کار خود راه‌اندازی کرده‌اند، اتفاقی که باعث خوشحالی نوری شده است.

نوری از اینکه توانسته فضای مطالعه را برای چندین نفر فراهم کند، خوشحال است، کتاب‌خوانی بین مشتریان نانوایی به شکلی نهادینه شده است که گاهی برای کتاب به خانه او مراجعه می‌کنند، اتفاقی که او را بیش از پیش ترغیب کرده تا کتاب‌های بیشتری را تهیه کند. او دلش می‌خواهد همه نانوایی‌های شهر یک کتابخانه کوچکی را دایر کنند تا افراد بیشتری مشغول شوند.

منبع