حال ناخوش دریاچه گهر/ نفس “دُردانه آلپ ایران” به شماره افتاده است

این روزها اخبار خوشایندی از دُردانه آلپ ایران به گوش نمی‌رسد و نفس "دریاچه ایران" به شماره افتاده است.

لرستان یکی از استان‌های چهار فصل با طبیعتی بکر است، وجود زیبایی‌های خدادادی آن روح هر طبیعت‌دوستی را می‌نوازد.

این استان با وجود ظرفیت‌های فراوان همچنان مغفول مانده و چه بسا با بی‌مهری از کنارشان رد می‌شویم. یکی از این پتانسیل‌ها “دریاچه کوهستانی گهر” است که به “نگین اشترانکوه” شهره دارد.

این روزها اخبار خوشایندی از دُردانه آلپ ایران به گوش نمی‌رسد و نفس “دریاچه ایران” به شماره افتاده است.

 

سطح آب دریاچه کاهش یافته است

در همین خصوص نبی‌الله قائدرحمتی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان به خبرنگار آوای کاسیان اظهار کرد: دریاچه گهر از زیباترین دریاچه‌های خاورمیانه محسوب شده که در ارتفاع ۲۳۶۰ کیلومتری و منطقه امن حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد.

وی با بیان اینکه گهر شامل دو دریاچه است که به طور مجموع ۸۸ کیلومتر وسعت آبی دارند، افزود: متاسفانه سطح آب این دریاچه با توجه به کاهش میزان بارندگی و خشکسالی پایین آمده است.

قائدرحمتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اقدامات آبخیزداری مانند خشکه‌چین در داخل آبراهه‌های ورودی، تورکشی گابیونی در دلتای مثلثی ایجاد شده و تثبیت واریزه‌ها را در دریاچه بالادست داشته‌ایم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: این اقدامات از محل اعتبارات طرح مدیریت منطقه و احیای تالاب‌های کشور انجام شده است.

وی گفت: میزان سطح آبی این دریاچه بر میزان دبی ورودی آن کمتر شده است اما چون اندازه‌گیری نکردیم نمی‌توانیم به طور دقیق اعلام کنیم.