بیماری ایدز، راه‌های انتقال و درمان

به گفته کارشناس کنترل عفونت «اچ آی وی» ایدز دانشگاه علوم پزشکی، در صورت تشخیص زود هنگام و استفاده از داروهای ضد ویروسی فرد هیچ‌گاه وارد مرحله ایدز نمی‌شود و می‌تواند یک طول عمر طبیعی داشته باشد.

به گزارش آوای کاسیان، ماریه ستاری با بیان اینکه «اچ آی وی» یک بیماری عفونی قابل کنترل است که همه آن را به عنوان ایدز می‌شناسند، می‌گوید: نکته قابل توجه اینکه ایدز آخرین مرحله عفونت اچ آی وی است و در صورتی که فرد تحت مراقبت و درمان باشد وارد مرحله ایدز نمی‌شود.

به گفته وی از زمانی که ویروس اچ آی وی وارد بدن می‌شود تا شروع مرحله ایدز ممکن است ۱۰ سال طول بکشد، در این مدت فرد سالم است و می‌تواند به کار و فعالیت روزمره خود ادامه دهد.

کارشناس کنترل عفونت اچ آی وی/ ایدز دانشگاه علوم پزشکی لرستان، می‌گوید: اما احتمال انتقال ویروس به دیگران تا شروع مرحله ایدز وجود دارد.

به گفته ستاری ویروس بعد از ورود به بدن داخل گلبول‌های سفید خون رفته و تا مدت‌ها هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند، در واقع ویروس به تدریج شروع به تکثیر می‌کند و موجب کاهش کارایی گلبول‌های سفید می‌شود.

او می‌گوید: با کاهش کارایی گلبول‌های سفید سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود و توان مقابله در برابر سایر بیماری‌ها را از دست می‌دهد.

به گفته کارشناس کنترل عفونت «اچ آی وی» ایدز دانشگاه علوم پزشکی، در صورت تشخیص زود هنگام و استفاده از داروهای ضد ویروسی فرد هیچ‌گاه وارد مرحله ایدز نمی‌شود و می‌تواند یک طول عمر طبیعی داشته باشد.

ستاری با اشاره به اینکه لمس کردن، غذا خوردن، بوسیدن، سرویس بهداشتی بهداشتی و نیش حشرات راه انتقال ایدز نیست، می‌گوید: انتقال خون آلوده، وسایل تزریق مشترک، انتقال از مادر به فرزند و رابطه جنسی محافظت نشده از راه‌های انتقال ایدز است، نکاتی که شهروندان باید به آن توجه کنند.

او می‌گوید: شهروندان لرستانی در شهرها و روستاهای مختلف می‌توانند برای انجام ارزیابی و تست محرمانه و رایگان اچ آی وی به آدرس‌های زیر مراجعه کنند.

به گفته کارشناس کنترل عفونت «اچ آی وی» ایدز دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مرکز مشاوره بیماری‌های شماره یک و دو خرم‌‌آباد، مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر خرم‌آباد، مرکز مشاوره بیماری‌ها بروجرد، مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر بروجرد، مرکز مشاوره بیماری‌های شهرستان‌های سلسله، الیگودرز، ازنا، کوهدشت، دلفان، دورود و پل‌دختر تست محرمانه و رایگان ویروس اچ‌آی‌وی در استان را انجام می‌دهند.

منبع