احیای ۳۵ واحد پرواربندی راکد با ظرفیت ۱۰ هزار راس

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه فعال سازی واحدهای راکد، نیمه فعال و در حال ساخت از مهمترین برنامه‌های ما در راستای افزایش تولید گوشت قرمز است، گفت: در این راستا ۳۵ واحد پرواربندی به ظرفیت حدود ۱۰ هزار راس ظرف چندماهه اخیر فعال شده است.

به گزارش آوای کاسیان، سعید اسدالهی با اشاره به اینکه گوشت قرمز در کنار گوشت مرغ مهمترین منابع تامین کننده پروتئین حیوانی مورد نیاز بدن انسان است، اظهار کرد: به طور کلی در کشور سالیانه حدود یک میلیون تن گوشت قرمز تولید می‌شود، در لرستان سال گذشته بیش از ۳۲ هزار تن گوشت قرمز تولید شد.

به گفته وی لرستان از استان‌هایی است که علاوه بر تامین نیاز خود سالیانه ۳۰ درصد مازاد تولید گوشت قرمز خود را به استان‌های همجوار صادر می‌کند، به طوری که سال گذشته برابر آمار ثبت شده از گواهی صادره دامپزشکی حدود ۹ هزار تن از این محصول به استان‌های دیگر چه به صورت لاشه و چه به صورت دام زنده صادر شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه سال‌ ۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل خشکسالی‌های بی سابقه و به تبع آن عدم تناسب بین در آمد و هزینه برخی از دامداران چه در استان لرستان و چه در سایر استان‌ها اقدام به حذف دام‌های مولد خود کردند، گفت: این امر موجب گرانی گوشت قرمز در سال گذشته شده و تبعات آن نیز همچنان ادامه دارد.

اسدالهی بیان کرد: حذف دام مولد مانند تولید گوشت مرغ نیست که در یک یا دو ماه بعد بتوان آن را اصلاح و افزایش داد، بلکه پرورش دام اعم از دام سبک و سنگین یا به عبارتی گوسفند و بره، بز و بزغاله، گاو و گوساله و انتظار برداشت محصول از آنها یا همان گوشت قرمز و شیر فرایندی زمان‌بر و بسیار پیچیده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت تولید گوشت قرمز معاونت بهبود تولیدات دامی دو برنامه کمی و کیفی در راستای افزایش تولید گوشت قرمز در استان، اظهار کرد: در برنامه‌ریزی کمی فعال سازی واحدهای راکد، نیمه فعال و در حال ساخت از مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است که حاصل آن فعال سازی ۳۵ واحد پرواربندی به ظرفیت حدود ۱۰ هزار راس در چند ماهه اخیر بوده است.

اسدالهی گفت: در بحث کیفی دو برنامه اساسی و با شدت بسیاز زیاد با أخذ اعتبارات ریالی لازم از تهران در سال ۱۴۰۳ در دست برنامه ریزی است.

وی با اشاره به اینکه توزیع رایگان اسپرم گاوهای دو منظوره با تاکید بر تولید گوشت قرمز یکی از برنامه‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی است، افزود: در مرحله اول ۳۰۰۰ دز و در مرحله دوم ۲۰۰۰ دز بین تلقیح گیران گاوها به صورت رایگان برای استفاده در دامداری‌های روستایی توزیع شده و در مرحله سوم نیز ۵۰۰۰ دز توزیع می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در زیر بخش دام سبک برای بهره‌گیری از توان تولیدی گوسفندانی که در داخل فصل آبستن نمی‌شوند و عملا به صورت خشک در گله باقی می‌مانند بحث اجرای عملیات همزمان‌سازی فحلی گوسفندان در خارج فصل به عنوان یک راهبر امید بخش برای افزایش بره‌گیری از دام‌های سبک قسر در رفته و همچنين بهبود کارایی گله داری در دستور کار قرارگرفته است.

اسدالهی بیان کرد: بر این اساس امسال در سطح ۲۰ هزار راس از گوسفندان استان کار همزمان‌سازی فحلی برای اهداف ذکر شده برنامه‌ریزی شده‌است.

وی خاطر نشان کرد: اميدواريم با برنامه‌های گسترده‌ای که مطرح شد یک جهش اساسی در سالی که بنا به منویات رهبر به سال جهش تولید با کمک مردم نام‌گذاری شده است بتوانیم یک جهش اساسی در تولید گوشت قرمز برداریم.