نیم نگاهی بر عملکرد روابط عمومی استانداری لرستان

توفیق یا عدم موفقیت هر سازمان براساس رویکرد و مجموعه اقدامات روابط عمومی آن مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد چراکه با انجام مجموعه وظایف خود ضمن ارتقای اعتماد و تفاهم در جامعه، به پویایی و تسهیل متقابل رابطه مردم و مسوولان کمک می‌کند.

به گزارش آوای کاسیان، متاسفانه طی چند سال اخیر، روابط عمومی در استانداری لرستان حوزه‌ای پرتنش و منفعل بوده و اگر حوزه حاکمیتی استان را در این سال‌ها جزیره‌ای متروک بنامیم پر بیراه نگفته‌ایم.

در ادامه نوشتار، سنوات گذشته در این حوزه را مرور می‌کنیم و با یادآوری بعضی از وظایف آن، شرحی از نوع عملکرد و مدیریت حاکم بر آن را خواهیم داشت.

یکی از اصلی‌ترین وظایف این اداره کل برگزاری جلسات شورای هماهنگی روابط عمومی‌هاست که به عنوان دبیر، پیگیر و ناظر بر اجرای مصوبات این شوراست اما بنا بر آخرین اطلاعات احصا شده، مدت‌هاست که نشستی برگزار نشده و خروجی خاصی نیز از آن ندیده‌ایم.

حوزه خبر و اطلاع‌رسانی، تنها یکی از چندین وظیفه اداره کل روابط عمومی استانداری است و این بخش به‌خاطر تاثیر در جامعه و اهمیت انعکاس آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به بیانی دیگر نظارت مستمر بر مصاحبه و انتشار اخبار حساسیتی صد چندان دارد اما بارها دیده شده که خبرها ضمن داشتن ایراد در ساختار و حتی غلط املایی به لحاظ ارزشی نیز بی‌کیفیت هستند و این موضوع خود جای بحث دارد. جدیدترین و آخرین اقدام را می‌توان اعلام عنوان تکذیبیه برای انتشار زودهنگام خبر انتصاب معاون عمرانی دانست که تنها به دلیل زودتر منتشر شدن از آن تعبیر کذب بودن شد و این اقدام، فقط تکرار مکررات اشتباهات حوزه مذکور بود که برای اهالی رسانه عادی شده و هیچ‌گونه جای تعجبی وجود نداشت.

بنرهای پر ایراد جلسات و مراسم نیز جای بحث دارد و بارها ضعف در تحلیل، بیان گزارش عملکرد و اقدامات تیم مدیریتی به وضوح دیده شده است و نباید از یاد برد که تا مدت‌ها تنها فعالیت موثر این حوزه بیان تسلیت و تبریک در مراسم مختلف بود.

در ادامه به ضعف در برقراری ارتباط با رسانه‌ها می‌رسیم که گواه آن گزینشی عمل کردن در دعوت از خبرنگاران برای جلسات و سفرهای مسوولین بلندپایه است. در این میان برگزاری جلسات هم‌اندیشی با اصحاب رسانه از طیف‌های مختلف فکری و شورای اطلاع‌رسانی بماند که به ورطه فراموشی سپرده شده است.

شیوع ویروس کووید ۱۹ آزمونی بزرگ برای روابط عمومی‌ها نیز بود و اگر دلیل برگزار نشدن این جلسات را کرونا بدانیم که نباید سایر نشست‌ها نیز برپا می‌شدند اما خوشبختانه بستر مجازی راه را بر هر بهانه و حدیثی بسته است.

این چند ساله به لطف دولت تدبیر و امید شکایات فراوانی، دستگاه‌ها از رسانه‌ها داشتند اما باید پرسید دفاع از این چشم بینا و گوش‌های شنوایی که هرساله به هنگام روز خبرنگار تنها در نطق‌ها بیان می‌شود تا چه حد بوده است؟

مستندسازی اقدامات استانداری در قالب تهیه فیلم، عکس و انتشار و آرشیو آن نیز از دیگر وظایف این اداره کل است که جای خود را به چند عکس داده است؛ تصاویری که در عالم رسانه و به لحاظ خبری عنوان غیرحرفه‌ای را می‌گیرند و جایگاهی در اطلاع‌رسانی ندارند.

با تمامی این اوصاف باید انتظاری از انجام وظیفه دیگر این اداره کل که بررسی جراید و رسانه‌ها، جمع‌آوری اطلاعات، اخبار روز و رویدادهای مهم و انتقال سریع به استاندار است را نداشت چراکه اگر این مهم عملیاتی شده بود یک بار در مقابل انتقاد و پرسش رسانه‌های دلسوز و متعهد که بارها پیگیر مطالبات استان بوده‌اند عکس‌العملی دیده می‌شد کمااینکه کوچکترین واکنش که تنظیم بیانیه یا جوابیه بوده نیز تا بحال هم‌چون دیگر وظایف دیده نشده است. همچنین بازخورد کم اخبار و بی‌تاثیری آن‌ها را می‌توان در پایین بودن بازدید سایت اطلاع‌رسانی استانداری به وضوح دید.

البته ناگفته نماند که استاندار پیشین هم اعتقاد زیادی به برقراری ارتباط با رسانه‌ها نداشت و بدون شک بی‌توجهی به این حوزه در بروز کوتاهی‌ها کم تاثیر نبوده است بنابراین از آقای زیویار انتظار می‌رود راه رفته را دوباره تکرار نکند چراکه بعد از گذشت روزها از روی کار آمدن دولت مردمی هنوز همان تفکر بر روابط عمومی استانداری لرستان حکمفرماست. اداره این حوزه با هر کسی باشد فرقی نمی‌کند اما خواسته رسانه‌ها ترمیم و حفظ ارتباط مدیریت ارشد استان با اصحاب رسانه است؛ ارتباطی که سال‌ها با بی‌توجهی روبرو و همراه شده و ایجاد این پیوند فقط توسط روابط عمومی میسر می‌شود بنابراین روند مردود گذشته نیاز به اصلاح و تجدیدنظر دارد.

همان‌طور که رئیس جمهور منتخب در برنامه‌های خود همراه اصحاب رسانه به‌عنوان نماینده‌های مردم هستند توقع داریم مدیر عالی وی در استان نیز به همین گونه عمل کند و تفکر حاکم بر استان بازنگری شود. در همین راستا ضروری است که دیدگاه و برنامه‌ای جدید بر اتاق فکر و کنترل استانداری حکم‌فرما شود چراکه به طور قطع تکرار اشتباهات گذشته به نفع استان نیست.