لرستان خیری از بارش‌های اخیر ندید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: حجم زیادی از بارش‌های اخیر استان به علت نبود مخازن بصورت رواناب از دسترس خارج شد.

به گزارش آوای کاسیان، داریوش حسن‌نژاد در این رابطه اظهار کرد: با توجه به وابستگی رواناب حاصل از بارش به شرایط رطوبتی خاک و نوع بارش از نظر شدت-مدت و پراکندگی، پیش‌بینی رواناب با عدم قطعیت‌های فراوانی رو به رو است. بارش‌های اخیر علی‌رغم پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش سطح و دبی رودخانه‌های اصلی، تاثیر زیادی بر آن‌ها نداشت، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شد دبی حداکثر لحظه‌ای رودخانه کشکان در محل پلدختر به بیش از ۲۰۰۰ مترمکعب برسد اما این عدد به حدود ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه رسید و دبی سایر رودخانه‌ها هم تغییرات قابل توجهی نداشتند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: حجم رواناب عبوری حاصل از بارش ۲۶ تا ۳۰ آذر در ایستگاه هیدرومتری کشکان پلدختر حدود ۵۰ میلیون مترمکعب برآورد شد. بیش‌ترین بارش این سامانه در بخش‌های جنوبی  و خروجی استان رخ داد و تاثیری بر رودخانه‌های داخل استان نداشت و از استان خارج شد.

حسن‌نژاد تصریح کرد: همچنین در مسیر رودخانه های اصلی سدی احداث نشده است، بنابراین رواناب حاصل از بارش‌ها به علت شرایط توپوگرافی استان به سرعت از دسترس خارج می‌شود و نمی‌توان از آن برای مصارف مختلف مانند کشاورزی استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه این بارش ها موجب جوشش چشمه‌ها و تغذیه آب زیرزمینی شد و چشمه‌های فصلی مانند سراب کیو جریان پیدا کردند.