احیای ۲۳۹ واحد راکد بخش کشاورزی لرستان در دولت سیزدهم

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۳۹ واحد راکد در استان احیا شده است.

به گزارش آوای کاسیان، سید عماد شاهرخی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۳۹ واحد راکد احیا شده است، اظهار کرد: میزان اشتغال زایی این طرح‌ها ۷۹۴ نفر بوده است.

ثبت ۳ هزار تعهد اشتغال در سامانه رصد

وی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان از ۳ هزار و ۳۸ تعهد اشتغال در سامانه رصد تاکنون ۲ هزار و ۲۱۳ نفر یعنی ۷۳ درصد آن را محقق کرده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از ابتدای سال تاکنون ۳۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۸ و ۳ درصد رشد داشته است

شاهرخی با اشاره به تبصره ۱۸ ، هم توضیح داد: سازمان جهاد کشاورزی لرستان ۱۶۸ میلیارد تومان تخصیص داشته‌ است که برای جذب آن ۱۲۵ طرح را با اعتبار ۳۴۲ میلیارد تومان معرفی کرد.

وی افزود: از ۱۲۵ طرح معرفی شده ۵۹ طرح تایید شد که توانستند ۱۰۰ میلیارد تومان تبصره ۱۸ را جذب کنند، برای مابقی اعتبار تبصره ۱۸ هم دو طرح پیشران دیگر داریم.

رشد ۳۰۵ درصدی خرید گندم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به رشد ۳۰۵ درصدی خرید گندم نسبت به سال ۹۹ گفت: خرید گندم از ۱۲۳ هزار تن به ۵۰۲ هزار تن افزایش پیدا کرده است که رشد قابل توجهی بود.

 شاهرخی به طرح جهش تولید در دیمزارها هم اشاره کرد و افزود: امسال ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تخت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گرفت که رقم قابل توجهی بود.

به گفته وی رعایت تناوب کشت، تامین ادوات کارنده‌های جدید، کشاورزی حفاظتی، بذر مورد تأیید، تامین اسد آمینه و پرداخت ۵۰ درصد از هزینه بیمه از مزایای طرح جهش تولید در دیمزارها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ظرف دو سال گذشته شاهد افزایش یازده درصدی تولید گندم و جو، رشد ۲۴ درصدی تولید دانه‌های روغنی و افزایش ۵۰ درصدی تولید گیاهان علوفه‌ای بودیم.

شاهرخی گفت: هدف گذاری ما برای خرید ادوات کشاورزی در طرح جهش تولید برای امسال ۶۰۰ دستگاه است این در حالی است که سال گذشته ۲۸۵ دستگاه را خریداری کردیم.

پرداخت طلب کاملیناکاران لرستانی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرداخت طلب کاملینا کاران نیز اشاره کرد و افزود: ظرف سه هفته آینده تمام طلب کاملینا کاران استان پرداخت می‌شود، عدم مدیریت شرکت بیستون شفا و کاهش قیمت روغن از دلایلی بود که باعث شد طلب کاملیناکاران پرداخت نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تولید محصولات کشاورزی گفت: در مجموع ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود که ارزش خام آنها ۶۲ هزار میلیارد تومان که با فرآوری ارزش این محصولات به ۷۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گفته شاهرخی از ابتدای دولت تاکنون ۱۳ واحد فرآوری و بسته بندی ایجاد شده است قرار است ۵ واحد هم دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به افزایش ۶ و یک درصدی تولید شیر نسبت به سال گذشته، افزود: تولید شیر خام استان از ۲۱۳ هزار تن به ۲۲۶ هزار تن افزایش پیدا کرده است، همچنین تولید گوشت قرمز از ۳۱ هزار تن به ۳۲ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سال گذشته ۷۴ هزار تن تولید مرغ در استان داشتیم این رقم امسال به ۸۰ هزار تن رسیده یعنی رشد ۸ و یک درصدی.

ایجاد زیر ساخت ده مجتمع خاویاری

شاهرخی با اشاره به تفاهم نامه ۷۰۰ میلیارد تومانی ایجاد زیر ساخت ده مجتمع خاویاری توسط قرارگاه خاتم، گفت: همچنین ۶ و ۸ دهم همت با قرارگاه امام حسن مجتبی«ع» تفاهم نامه برای اجرای برخی طرح‌ها در حوزه‌های مختلف داریم که هفته آینده عملیات اجرایی این طرح‌ها شروع می‌شود.

به گفته وی از ۸۶۵ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور و و یک هزار میلیارد تومان متمم سفر تاکنون ۳۴۳ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

منبع