مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خبر داد:

برگزاری بزرگ‌ترین رویداد قرآنی در لرستان

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد لرستان از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد قرآنی در استان خبر داد و گفت: همزمان با سراسر کشور، پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان برگزار می‌شود.

به گزارش آوای کاسیان، محمد ابدالی پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی، مفاهیم، اذان، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰، مکبری، قرائت نماز و استعدادیابی، در گروه‌های سنی زیر ۷ سال، ۷ تا ۱۶ سال و ۱۶ تا ۳۰ سال برگزار می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان افزود: ترویج و نهادینه سازی فرهنگ دینی و قرآنی در جامعه، ترویج معارف قرآنی، توجه به مساجد به‌عنوان پایگاه‌های قرآنی، تحکیم پیوند مسجد، قرآن و مردم از رویکردهای مهم این طرح قرآنی است.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی استعدادهای مردمی و تلاش برای تقویت این استعدادها از دیگر اهداف برگزاری این دوره از مسابقات است.

ابدالی‌پور با اشاره به اینکه این دوره از مسابقان قرآنی مدهامتان به سه صورت حضوری، مجازی و ارسال فایل برگزار می‌شود، تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، تدابیر لازم برای بهره‌مندی از فضای مجازی به صورت ارسال فایل برای اجرای این دوره از مسابقات اندیشیده شده است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی بیماری کرونا برخی از رشته‌ها به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

ابدالی پور ادامه داد: این دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان شامل رده‌های سنی زیر سال از متولدین ۹۴ به بعد، ۷ تا ۱۶ سال ( متولدین ۸۴ تا ۹۳) و رده سنی ۱۷ تا ۳۰ سال ( متولدین ۸۳ تا ۷۰)است.

وی با اشاره به بخش های ویژه این سری از مسابقات قرآنی مدهامتان، عنوان کرد: جلسات سنتی قرآن( قاریان و مربیان قرآن) و بخش استعدادیابی کودکان زیر هفت سال از بخش‌های ویژه این سری از مسابقات است.

ابدالی‌پور با بیان اینکه بخش ویژه این مسابقات شامل دو محور جلسات سنتی قرآن کریم و استعدادیابی است، اذعان کرد: در این بخش قاریان جلسه سنتی قرآن کریم را در مسجد محل خود و با حداقل ۷ نفر از کودکان و نوجوانان برگزار می‌ شود و گزارش برنامه را در رواق نور در سامانه بچه‌های مسجد ارسال می‌کنند.

ابدالی‌پور خاطرنشان کرد: مسابقات در رشته اذان ویژه برادران و گروه سنی ۷ الی ۳۰ سال، رشته قرائت نماز ویژه برادران و خواهران و در گروه سنی زیر ۷ سال و ۷ الی ۱۶ سال، استعدادیابی در گروه سنی زیر ۷ سال و ۷ تا ۱۶ سال ویژه برادران و در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل و قرائت ترتیل ویژه برادران و خواهران در گروه سنی ۱۷ تا ۳۰ سال برگزار خواهد شد.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان اضافه کرد: طی مرحله استانی مسابقات در رشته قرائت تقلیدی ویژه برادران در گروه سنی ۷ الی ۱۶ سال، رشته مفاهیم ویژه برادران و خواهران در گروه سنی ۷ الی ۳۰ سال، مکبری ویژه برادران در گروه سنی زیر ۷ سال و ۷ الی ۱۶ سال و رشته حفظ جزء ۳۰ ویژه برادران و خواهران در گروه سنی ۷ الی ۱۶ سال برگزار می‌شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های شرکت در این سری از مسابقات، اظهار کرد: افرادی که رتبه اول تا سوم مسابقات مدهامتان( دوره سیزدهم و چهاردهم) و یا در مسابقات سازمان اوقاف در دو دوره گذشته رتبه اول تا پنجم ملی و بین‌المللی را کسب کرده‌اند نمی‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.

ابدالی‌پور خاطرنشان کرد: علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره از مسابقات قرآنی را دارند ۳۰ آذر جاری آخرین فرصت است تا نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این سری از مسابقات هم مانند گذشته در بخش‌های کانونی، شهرستانی و استانی برگزار می‌شود، افزود: نفرات اول تا سوم هر بخش این مسابقه در بخش شهرستانی به مرحله استانی این سری از مسابقات راه می‌یابند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان با بیان اینکه نفرات برتر مرحله استانی در دی‌ماه جاری معرفی می‌شوند، ابراز کرد: نفرات برگزیده به مرحله کشوری که اردیبهشت سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

ابدالی‌پور اظهار کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامّتان به سامانه بچه‌های مسجد به نشانی bachehayemasjed.ir مراجعه کنند.

گفتنی است که در چهاردهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان ۱۵ لرستانی به مرحله کشوری این سری از مسابقات راه یافتند و سه نفر برگزیده کشوری شدند.

یادآور می‌شود، مدهامّتان کوچک‌ترین آیه قرآن مجید که در سوره الرحمن آمده است و ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، مسابقات قرآنی را به این عنوان مدهامّتان نامگذاری کرده است.